Akademisk Frihet

Mentos vs Cola – partytricksklassiker

Posted in Folkbildning, Vetenskapsglädje by Akademisk Frihet on 17 juni 2009


Detta klipp är från ett av mina favoritprogram ”Mythbusters”. (Jag vet, jag är en förutsägbar doktorand och vetenskapsnörd). Klippet visar en Youtube-klassiker: Cola light och mentos. Själva teorin bakom fenomenet förklaras utmärkt i klippet. Här använder de sig visserligen av en genomskinlig light-dryck till skillnad från de flesta klipp på nätet där det är cola light som används. Notera hur de föredömligt nog också använder en negativ kontroll.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Patrik said, on 17 juni 2009 at 14:43

    Men varför funkar det inte med ”riktig” läsk?

  2. akademiskfrihet said, on 18 juni 2009 at 07:00

    Jag vet inte riktigt men light-läsk skummar mer när man häller upp den så jag antar att sötningsmedlet gör att det blir mer skum vilket borde ge en bättre fontän.


Kommentera

