Akademisk Frihet

$pikmattor – mer om Team Shaktis marknadsföring och vetenskapen

Posted in Folkbildning, Spikmattor, Vetenskap och samhälle by Akademisk Frihet on 19 juli 2009

Jag vet inte om det beror på sommartorka men nu rapporterar Aftonbladet om spikmattor igen. Fakiren Samson berättar i Aftonbladet att han anmält de nya plastspikmattorna till Konsumentverket med motiveringen:

”De här mattorna borde inte få heta spikmattor när det är plastpiggar. Heter det spikmatta ska det vara spik i den, annars är det en plastmatta.”

Jag har tidigare bloggat om Shakti spikmattorna och huruvida det finns något vetenskapligt stöd för de påståenden som företaget som säljer spikmattorna, Team Shakti AB (organisationsnummer 556726-8163), gör i sin marknadsföring. Jag kan hålla med fakiren Samson om att marknadsföringen av mattan borde anmälas till Konsumentverket fast då kanske mer för vilseledande hälsopåståenden. Tack och lov så har Konsumentverket nu i veckan också kritiserat Team Shaktis marknadsföring. Bl.a. så kommer Team Shakti för att undvika böter nu tvingas presentera vetenskapliga bevis på att de har belägg för sina påståenden. Konsumentverket anser att reklamen bryter mot marknadsföringslagen då den vilseleder kunderna.

Jag vill återigen poängtera att jag inte har något emot att folk köper spikmattor och upplever man att man mår bättre av detta så är det självklart bra. Problemet är när man i reklamen, alltså i rent kommersiella syften, påstår att det finns effekter som aldrig har visats. Man kan inte framhålla önsketänkande som fakta.

Skaparen av företaget Team Shakti heter Om Mokshananda. Mokshananda hette tidigare Jonathan Hellbom men flyttade till Indien. Väl där blev han munk och bytte namn. Enligt Team Shakti skapade Mokshananda den populära spikmattan efter en uppenbarelse på berg i Himalaya under meditation. Att få en uppenbarelse om att sälja spikmattor i plast visade sig vara rena lyckoträffen. Mokshananda blev affärsman och skapade 2007 sitt företag Team Shakti som idag har nio anställda och beräknas omsätta 200 miljoner kronor. (Inte undra på det när företaget säljer sina spikmattor för 680 kronor styck). Det går alltså bra. Förra året hade Team Shakti ”bara” två anställda och en omsättning på drygt 5 miljoner (vilket gav en vinstmarginal på 18,74 %). Och bättre lär det bli i nästa årsredovisning när inkomsterna från 2009 ska presenteras. Hittills har man sålt över 300 000 mattor. Enligt Mokshananda blir det dock inte så mycket pengar kvar då en stor del av pengarna skänkas till barnhem. Resten går till marknadsföring och expansion. Mer information om själva bolaget Team Shakti AB hittas här.

Spikmatta liten

Enligt Team Shaktis annonser är deras matta ”originalet” (se bilden). Men nu visar det sig att uppenbarelsen i Himalaya kanske inte kom så oväntat och gudasänt som Team Shakti hävdar. Enligt Aftonbladet har Komplementärmedicinska högskolan i Malmö använt och sålt en liknande rysk spikmatta i över tolv år. En av skolans återförsäljare heter Nadine Reuterswärd. Hon sålde mattan redan för fem år sedan och är mamma till Mokshananda. Tom Höstmark som är försäljningsansvarig på skolan säger till Aftonbladet:

”Bara någon månad efter att vi sa upp avtalet med Nadine hade hon tillverkat en egen likadan matta. Att den här spikmattegurun uppfunnit den i Himalaya är bara snack.”

Värt att veta är också att Komplementärmedicinska högskolan i Malmö åtminstone vid ett tillfälle blivit fällda i Marknadsetiska rådet för att man använt obestyrkta och vilseledande påståenden i sin marknadsföring av spikmattor. För precis som Team Shakti så påstod man en det ena en det andra som om det redan var ett vetenskapligt faktum utan att det finns studier som kan backa upp hälsopåståendena.

För de som känner sig lurade har dock Mokshananda lugnande besked. I Aftonbladet berättar han att det som skiljer Shakti spikmattan från den ryska mattan är att:

”vi tillverkar den genom gammal indisk kunskap om energi och geometri. Den tillverkas i en tempelfabrik och indiska kvinnor mediterar på den och välsignar den efteråt.”

Det känns tryggt att veta.

Källor: Aftonbladet, Expressen, Bolagsverket och Allbolag.se

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] i solarplexus mot makten”. Jag och många andra bloggare har skrivit om artikeln och Team Shaktis marknadsföring av spikmattor. Nu har Li Södermark kommenterat bloggkritiken på bloggen Orsakverkan. leave […]

  2. […] gärna mina tidigare inlägg om spikmattor och medicinsk vetenksap och om Team Shaktis oetiska marknadsföring av spikmattor. leave a comment « Biståndspengar går […]

  3. sviktor said, on 21 januari 2010 at 16:55

    Hej.
    Jag vill bara informera dig att det faktisk finns flera forskningar och studier. De var gjorda på: Krim statliga medicinska universitet, Simferopol (Ukraina); Donetsk statliga medicinska universitet (Ukraina); Forskningsinstitut för klinisk och experimentell Lymfologi, Novosibirsk (Ryssland); Institut för toxikologi och ekohygien, Kiev (Ukraina); Donetsk regionala sjukhus (Ukraina); Donetsk regionala vetenskapliga centrum för rehabilitering. Flera akademiker, professorer, forskare som deltog i dem. Forskningsresultat presenterades på den 11:e Internationella kongressen av holistisk medicin, de 1:a och 2:a Ukrainska konferenserna av reflexterapeuter med internationellt deltagande och på Kongressen av gerontologer och geriatrer av Ukraina.
    Man kan läsa mer på: http://www.nordtimex.net/index.php?option=com_content&view=article&id=34&Itemid=41
    Med vänlig hälsning
    Viktor

  4. Akademisk Frihet said, on 21 januari 2010 at 17:15

    @ Viktor:

    Hej!

    Tack för tipset. Det var intressant. Jag har letat i PubMed efter studier och försökt följa prof. Martin Ingvars planerade studier av spikmattor vid Karolinska men inte sett några fler studier än den som publicerades av David Bowsher i den vetenskapliga tidskriften The Lancet 1980.

    Jag ska ta en titt på länken så snart jag hinner och huruvida studierna är gjorda med en acceptabel vetenskaplig standard. (Hoppas de inte är publicerade på ryska). Man jag vill samtidigt påpeka att de troligen inte stödjer Team Shaktis påståenden då Team Shakti som är i branschen inte hänvisade till dessa studier som underlag för sina påståenden när Konsumentombudsmannen synade företagets marknadsföring.

  5. Akademisk Frihet said, on 21 januari 2010 at 21:28

    @ Viktor:

    Hej igen!
    Jag har tittat lite snabbt på den enda ”studie” som inte var på ryska. Den är inte publicerad i någon vetenskaplig tidskrift med peer-review. Inga beskrivningar av den statistiska analysen finns, studien är inte dubbelblind och de referenser man använder är heller inte publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Jag får intrycket av att författarna misstolkar och presenterar rena felaktigheter, även om jag vill läsa in mig mera på ämnet innan jag helt dömmer ut studien som pseudovetenskaplig. Kanske återkommer med en solidare granskning av de fakta som presenteras i ett nytt blogginlägg.
    Inga andra studier som är publicerade i vetenskapliga tidsskrifter stödjer det som presenteras i länken och för mig ändrar de ryska ”studierna” tyvärr ingenting


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: