Akademisk Frihet

Mer om SSU och doktoranderna

Posted in Forskings- och högskolepolitik by Akademisk Frihet on 17 augusti 2009

Som jag tidigare skrivit så beslutade SSU på sin kongress att avslå ”förslaget om att doktorander ska ha rätt till doktorandlön” och ”förslaget om att doktorander ska ha rätt till sin forskning”. Eftersom jag inte var med på kongressen eller känner någon som var det så var det från början inte klart vad som egentligen hade hänt. Förslagen kanske avslogs av någon teknikalitet. Kanske fanns det andra förslag med bättre formuleringar.
För att bringa klarhet i detta har jag ägnat lite tid för att få tag på kongresshandlingarna angående detta, alltså yrkandet och förbundsstyrelsens motivering. Efter lite fiskande via ombud i olika studentpolitiska kretsar har jag fått följande svar:

”Dessa handlingar sammanställs under de kommande veckorna och kommer sedan läggas ut på vår hemsida. Det kommer också att finnas ett diskussionsprotokoll som kommer att bli klart under hösten.”

Vi får alltså vänta till dess för alla detaljer. Däremot har jag lyckats få fram att det var förbundsstyrelsen som yrkade på avslag. Helt otroligt. Är det idioti eller okunskap som ligger bakom? Jag tror på det senare. Nåja, de unga socialdemokraterna är inte ensamma om detta. De är, som jag tidigare skrivit, i gott sällskap av Lars Leijonborg.

Även bloggaren Den Fysiska Verkligheten har skrivit om detta.

Kommentera

