Akademisk Frihet

Scientists for better PCR!

Posted in Övrigt by Akademisk Frihet on 28 augusti 2009

Detta klipp tillägnas min vän och doktorandkollega Emilia och hennes kamp mot PCR-maskinen. Härom dagen lyckades det t.ex. bli strömavbrott under en av hennes körningar. Stå på dig Emilia. Man kan bli galen för mindre. Igår satt jag och en annan doktorandkollega och stirrade på RT-PCR kurvor och försökte klura ut hur högt ett CT-värde egentligen kan bli utan att vara lika med noll. Vet inte om vi kom fram till något av värde.

Såg förresten på CSI i veckan. De gjorde sina PCR-körningar utan att byta pipettspetsar mellan proven. Fast roligast av allt: Maskinen var inte ens påslagen.

Jag kanske också ska påpeka att jag inte är avlönad av Bio-Rad. Man vet ju inte om någon från Skatteverket läser bloggen… (Men om någon från Bio-Rad vill sticka till mig några tusenlappar för att ha länkat till deras klipp så hör av er illa kvickt).

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Louise said, on 28 augusti 2009 at 10:49

    You lost me there ; )

  2. Emilia said, on 28 augusti 2009 at 12:55

    Tack! Det känns lite bättre nu🙂

  3. GTCA! « Akademisk Frihet said, on 27 januari 2010 at 18:18

    […] by Akademisk Frihet on 27 januari 2010 BioRad följer upp sin tidigare PCR-reklam Scientists for better PCR med lite translationsdisco. Har svårt att bestämma mig för om det är roligt, tragiskt eller […]

  4. […] 18 juni 2010 Det finns mycket märklig reklam för laboratorieutrustning. Jag har tidigare bl.a. skrivit om PCR-sången som är BioRad:s reklam för PCR-maskiner. Nu är det dags igen. Klippet här nedanför är en […]

  5. […] blogginlägg. Det finns mycket märklig reklam för laboratorieutrustning. Jag har tidigare bl.a. skrivit om PCR-sången som är BioRad:s reklam för […]


Kommentera

