Akademisk Frihet

Annika Dahlqvists desperata rop på uppmärksamhet

Posted in LCHF-dieten, Svininfluensan A(H1N1), Vetenskap och samhälle by Akademisk Frihet on 30 augusti 2009

vänner i mobilen 141

På Aftonbladets löpsedel idag kan man återigen läsa att den kontroversiella läkaren Annika Dahlqvist hävdat att hennes LCHF-diet skyddar mot svininfluensan A(H1N1). Jag vet inte vad som är värst. Att Aftonbladet ger så mycket utrymme åt Dahlqvists grundlösa påståenden eller att Dahlqvist utnyttjar okunskap om A(H1N1) för att sälja sina böcker. I artikeln hävdar Dahlqvist att:

”Vi som äter den här kosten har en gemensam erfarenhet av att vi inte blir sjuka. Vi får inga infektionssjukdomar. Det gör att vi glömmer bort hur det är att vara sjuk och då känns det ännu mer inaktuellt.”

Jag undrar hur det kan komma sig att en läkare, som Dahlqvist trots allt är, kan komma med så här fullständigt grundlösa påståenden baserade på anekdoter som helt saknar vetenskapligt stöd. Det är sant att en hälsosam varierad kost (om LCHF-dieten kan räknas som detta är dock inte självklart) är bra i största allmänhet och på så sätt kan man ju säga att det stärker immunförsvaret men Dahlqvists påståenden att man inte blir A(H1N1)-smittad om man äter enligt LCHF-dieten är falska, oansvariga och farliga.

Jag reagerar också på Dahlqvists människosyn. Att vaccinera sig innebär inte bara att man skyddar sig själv utan också sina medmänniskor då man inte sprider smittan. I artikeln hävdar hon att:

”Jag tycker att det är absurt att göra det för andras skull. […] Att enstaka personer har dött är fruktansvärt, men det är ingenting i ett större perspektiv.”

Vidare hävdar Dahlqvist i artikeln att:

”Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer […] Äter man en riktig kost får man inte cancer”

Det är så man baxnar. Jag kan bara hålla med smittskyddsläkaren Åke Örtqvist som kommenterar Dahlqvists påståenden så här:

”Det går inte ens att argumentera mot den här typen av resonemang som hon för. Det är helt enkelt alldeles för dumt.”

509px-H1N1_influenza_virusElektronmikroskopsbild av svininfluensan H1N1. Bilden är tagen av CDC:s influensalaboratorium. Viruset på bilden är 80–120 nanometer i diameter.

Dahlqvists påståenden idag skiljer inte nämnvärt från ett liknande utspel i Aftonbladet förra veckan. För mer kommentarer om den artikeln hänvisar jag till mitt tidigare blogginlägg. Ett längre blogginlägg om själva vaccinet mot A(H1N1) hittas här.

Jag vill även passa på att rekommendera bloggarna Orsakverkan, Utsikt från höjden och Technicolor som också granskat Dahlqvists påståenden. Technicolor har även kommenterat den senaste artikeln här.

Dagens Nyheter har skrivit en bra artikel om vaccinet och tidningens vetenskapsredaktör Karin Bojs har skrivit en bra krönika om konspirationsteorierna som cirkulerat runt A(H1N1)-vaccinet.

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Doktoranden said, on 30 augusti 2009 at 21:53

    Jag blir rent ut förbannad på sådana där utspel och direkta lögner. Vet knappt var jag ska ta vägen.

  2. akademiskfrihet said, on 30 augusti 2009 at 22:43

    Ja, man saknar ord.

  3. […] och hennes LCHF diet har haft stor framgång och fått mycket uppmärksamhet i Sverige. Dahlqvists senaste utspel om att LCHF-diet också skulle skydda mot svininfluensan A(H1N1) och cancer har prytt löpsedlar […]

  4. lene rask said, on 06 september 2009 at 09:28

    instämmar helt i doktorandens kommentar.
    Vilken skada dahlqvist har åsamkat kan vi spekulera i.
    hoppas en seriös utredning kan bromsa denna penningtörstande sektledare.
    Vilken skada hon kan åstadkomma i framtiden för individen o samhället är vidrigt att tänka sig.

    M.v.h.lene rask leg.läkare o cancerpatient

  5. Influensaråd från 1941 « Akademisk frihet said, on 20 september 2009 at 12:18

    […] vet inte hur det såg ut 1941 men idag är tidningarna också fulla av desinformation när det gäller svininfluensan A(H1N1). Jag har också tidigare bloggat om vaccinet mot […]

  6. […] Dahlqvists på LCHF-diet, och framför allt hennes påståenden om att LCHF-diet skyddar mot svininfluensa och cancer så blir det nog en intressant kväll. Jag kan tyvärr inte gå men om någon annan som läser […]

  7. […] ska vara hennes uttalanden om att hennes LCHF-diet skyddar mot svininfluensan, se mitt tidigare inlägg om detta. Även Socialstyrelsen har tidigare kritiserat hennes uttalanden om svininfluensan […]

  8. Vaccinrädsla obefogad « Akademisk frihet said, on 03 november 2009 at 15:45

    […] jag har skrivit om vaccinet och huruvida man måste vaccinera sig om man äter enligt LCHF-dieten. leave a comment « Stjärnfall ikväll när meteorsvärmen tauriderna når […]

  9. […] läkaren Annika Dahlkvist skapa uppmärksamhet kring sin LCHF-diet då hon i Aftonbladet menade att dieten skyddar mot A(H1N1). Enligt USA Today hävdade nu i veckan även frukostflingtillverkaren Kellogg’s samma […]

  10. […] VoF regerat är ett utspel i höstas som Dahlqvist gjorde i Aftonbladet. Läs gärna mitt tidigare inlägg om detta. Dahlqvist anser sig blivit felciterad av Aftonbladet, (vilket i och för sig inte skulle […]

  11. […] Jag vill påpeka att LCHF-dieten i sig inte är någon pseudovetenskap (även om en del av hennes uttalanden är det). Mitt tips är att om Dahlqvist vill bli tagen på större allvar så bör hon nog fundera […]

  12. Magnus A said, on 02 mars 2010 at 03:21

    Frågan är om det är rätt metod att söka bromsa henne med minsta repressalie? Bättre att bemöta henne i debatt och få henne att framstå som den kvacksalvare hon är.

    Jag förstår mig inte på den här DDR-stilen som så många har…

  13. Magnus A said, on 02 mars 2010 at 03:22

    Jag menar, en sektledares bästa present är förmodligen att bli förföljd och angripen av myndigheter på ett sätt som lärjungarna kan identifiera som ojuste.


Kommentera

