Akademisk Frihet

Nedmonteringen av behörighetskrav är oroande

Posted in Forskings- och högskolepolitik, Universitetsfrågor by Akademisk Frihet on 03 september 2009

För några dagar sedan skrev Dagens Nyheter (DN) i en artikel att många universitet och högskolor sänker behörighetskraven till flera utbildningar för att locka studenter. Enligt DN:s undersökning har behörighetskraven dessutom sänkt i flera omgångar. (Läs mer om hur undersökningen gjordes här).

Det finns flera problem med det här. I DN:s undersökning granskades framför allt naturvetenskapliga utbildningar. Bland arbetsgivare råder det redan idag en stor osäkerhet om vad dessa, delvis forskningsförberedande, utbildningar innebär och vilka kunskaper en utexaminerad student har. Sänkningen av behörighetskrav har inte sett lika dan ut runt om i landet och risken är att den högskola som har de lägsta kraven försämrar för naturvetare över hela landet genom att ytterligare spä på osäkerheten om vad naturvetare har för utbildning och kunskaper.

ekonomikum

Här i Uppsala har t.ex. biologiutbildningen i flera år haft ett specialintag för samhällsvetare, den så kallade biovetaringången. Det innebär att man kan söka biovetaringången som en egen ingång på universitetet utan att ha gått det naturvetenskapliga basåret. Efter ett halvår går sedan dessa biovetare in i det ordinarie biologprogrammet. Jag ser två problem med detta. Det urvattnar biologiexamen då det halvår som biovetarna läser inte täcker in hela basåret. Man kan också diskutera om man ska kunna få universitetspoäng för gymnasiekunskaper då det redan finns ett basår. När denna ingång infördes protesterade också biologistudenternas organisation Biologiska Ämnesrådet (BÄR). Nu är dock förändringen genomförd och sedan länge etablerad.

I samband med DN:s artikel uppmärksammande Upsala Nya Tidning (UNT) också denna specialingång. Till UNT säger Björn Gembert utbildningsledare på den tekniskt naturvetenskapliga fakulteten att det inte är Uppsala universitets strategi att skaffa fler studenter genom sänkta behörighetskrav utan genom projekt som ökar gymnasieelevernas naturvetenskapliga intresse. Låt oss hoppas att detta betyder att man från universitetets sida inte kommer att sänka kraven igen.

Orsaken till att kraven sänks är framför allt ekonomiska. Eftersom regeringen hittills inte prioriterat den högre utbildningen genom att höjda grundutbildningsanslaget eller de fasta anslagen till universitet och högskolor har det istället blivit viktigt att locka tills sig många studenter vilket gör det svårare att fokusera på kvalitet i utbildningarna. (Det har dock kommit signaler den senaste tiden om att det ev. kommer skjutas till pengar i höstbudgeten). Överhuvudtaget har regeringens högskole- och forskningspolitik gynnat kortsiktighet och fokuserat på genomströmning. Studenterna ska bli klara så fort som möjligt och om de egentligen lär sig något har varit sekundärt. Detta slår nu igenom. Man kan se detta också i förslagen om examensbonus till studenter som blir snabbt klara och förslaget om att förkorta den garanterade tiden för studiemedel. Inte konstigt att både studenter och högskolor väljer att sänka kraven och satsa på att klara av allt så snabbt som möjligt istället för att satsa på t.ex. ett naturvetenskapligt basår.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Marita Teräs said, on 04 september 2009 at 10:02

    Jag håller helt och fullt med. Naturvetarna känner väl till att många arbetsgivares uppfattning om naturvetare är grumlig och att en naturvetarexamen inte alls har den status som den förtjänar. Vårt arbete för att öka naturvetares status underlättas naturligtvis inte alls av att utbildningarnas kvalitet sjunker. Förbundet tvivlar också på att detta är rätt väg och gå för att få fler naturvetare i samhället. istället förordar Naturvetarna möjligheten att gå ett förberedande basår på universitetet.
    Marita Teräs, informationschef Naturvetarna

  2. Johan Persäter said, on 07 september 2009 at 20:30

    Jag håller också med! Jättebra att det reageras mot detta. Kvalitén på de naturvetenskapliga utbildningarna ökar inte med sänkta krav. Jag skulle hellre se tidigare insatser på grundskolan för att öka intresset för naturvetenskap. Kvalité före kvantitet!
    /Johan Persäter, vice ordförande i Naturvetarnas studentråd

  3. […] mer kommit att prioritera kvantitet istället för kvalitet och bildning. Läs gärna mitt tidigare inlägg om hur högskolor tvingas sänka […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: