Akademisk Frihet

Därför faller alltid mackan med smöret neråt

Posted in Folkbildning, Vetenskapsglädje by Akademisk Frihet on 11 september 2009

Boston Tea Party på Kanal 5 är ett av mina favo-infotainment program på TV. Nästan i samma klass som Mythbusters. Och i Boston Tea Party finns det ett återkommande inslag som är fantastiskt: Veckans macka.

Patrik Norqvist är lektor i fysik vid Umeå universitet och förutom att vara med i Boston Tea Party också skrivit två böcker om fysik i vardagen tillsammans med Maria Hamrin. Han samlar även på smurfar. I klippet visar Patrik Norqvist varför en macka alltid faller med smöret neråt.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Doktoranden said, on 13 september 2009 at 11:14

    Patrik är en härlig kille. Träffat honom ett antal gånger och han lyckas alltid inspirera och glädja en på flera sätt.

  2. akademiskfrihet said, on 13 september 2009 at 11:20

    Jag har hört att han brukar få signa miniräknare efter sina föreläsningar. Om det är sant är det ju helt underbart.

  3. Patrik Norqvist said, on 30 september 2009 at 21:46

    Det har hänt ett antal gånger att jag signerat miniräknare, senast i förra veckan i samband med inspelningen av Boston tea Party säsong 3.

    \Patrik

    • akademiskfrihet said, on 30 september 2009 at 22:11

      Det är möjligt att jag nu framstår som nörd och kändissucker men jag måste säga att jag är hedrad över att du hittat till min blogg. Keep up the good work Patrik!

  4. […] en kommentar på inlägget ”Därför faller alltid mackan med smöret neråt” bekräftar Patrik Norqvist ett rykte som cirkulerat på nätet. Till Akademisk Frihet säger […]

    • Anne said, on 05 april 2010 at 21:55

      Hej – jo det gäller just ”Fysik i vardagen” där det skrivs om ”mackan som faller med smöret neråt……” – bra och vederhäftig i sig, men sökte inte riktigt den typen av kunskap, som jag redan behärskar, utan mer typen av experimentbus, såsom vad som sker när man släpper ner en ”Mentos” i en 1½ liters ljummen Coca-Cola light ………..! Finns det något skrivet med den ”inriktningen” ? undrar Anne

  5. Akademisk Frihet said, on 05 april 2010 at 22:01

    @ Anne:

    När det gäller Mentos och cola light så kan jag rekomendera mitt tidigare blogginlägg https://akademiskfrihet.wordpress.com/2009/06/17/mentos-vs-cola-–-partytricksklassiker/

    I klippet där beskriv ganska bra vad det är som sker.


Kommentera

