Akademisk Frihet

Vetenskapsnostalgi

Posted in Övrigt by Akademisk Frihet on 14 september 2009

Jag vet inte om det var någon gång där i slutet på 1980-talet eller början på 1990-talet som jag omedvetet bestämde mig för att arbeta med forskning. Jag minns att jag nyss börjat i grundskolan och varje vecka satt jag på min puff i vardagsrummet i vårt radhus och såg på Vetenskapens värld på SVT. Rymden. Birka. Bo G Erikssons röst. Jag förstod knappt hälften men det var fängslande ändå.

Bo G Eriksson var programledare för Vetenskapens värld från starten 1971 tills 2003. Han är även pappa till E-type. Enligt Wikipedia kallas han ”på grund av detta ibland skämtsamt för G-type”. Hur rolig får man bli?

Det övre klippet är Vetenskapens världs karaktäristiska gamla intro och det nedre klippet är en snutt ur ett avsnitt om supernovor från sent 1980-tal.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Doktoranden said, on 14 september 2009 at 23:07

    Jag tror att jag färgades rätt skarpt av den programserien..

  2. Vetenskap Delux! « Akademisk frihet said, on 06 november 2009 at 23:27

    […] återkommande parodi den klassiska programledaren Bo G Eriksson som ledde SVT:s vetenskapsprogram Vetenskapens Värld under mer än 30 år. Inslaget kallades Vetenskap Delux och där pressenterade ”Boogie […]


Kommentera

