Akademisk Frihet

DN vill införa studieavgifter (och motarbeta kunskapssamhället)

Posted in Forskings- och högskolepolitik by Akademisk Frihet on 18 september 2009

När regeringen för ett tag sedan flaggade för att man skulle lägga fram förslag om att utländska studenter ska betala för att studera i Sverige varnade Sveriges samlade studentrörelse för att det dels är en dålig idé men också för att det är första steget mot att även avgiftsbelägga svenska studenter. Idag besannar Dagens Nyheter (DN) farhågorna. På dagens ledarsida kan man läsa följande:

”Sverige på allvar överväga att införa studieavgifter för högskoleutbildning”

De flesta som läser detta håller nog inte med DN:s ledarredaktion och det hade faktiskt känts värre om DN:s argument inte var fulla av självmotsägelser och om de problem som DN identifierar inte gick att lösa på ett mycket bättre sätt. Inlägget om studieavgifter är ganska kort och börjar lovande med orden:

”I grunden är kunskap ingen bristvara. Den tar inte slut för att fler efterfrågar den. Tvärtom. Samhället blir rikare ju fler som har lusten att ständigt lära sig mer och utveckla sin förmåga”

sfsSFS-ordförande Klas-Herman Lundgren hänger upp en banderoll under årets Almedalsvecka (Foto: SFS)

Studieavgifter skulle leda till att färre studerar och därmed till ett fattigare Sverige. Lägg därtill regeringens förslag om att korta garantitiden för studiemedel. DN konstaterar t.o.m. själva, som synes här ovanför, att samhället blir rikare ju fler som studerar. Jag hittar bara ett argument för att studieavgifter ändå skulle vara motiverade. DN skriver:

”Utbildningsplatser däremot kan ta slut. Och när fler inrättas kan det visa sig att det ändå råder brist – på resurser för att upprätthålla kvaliteten på utbildningen. Därför borde Sverige på allvar överväga att införa studieavgifter för högskoleutbildning.”

DN menar alltså att kvaliteten skulle höjas om studieavgifter införs. Att den högre utbildningen har ont om resurser beror på att regeringen inte satsat på Sverige som en kunskapsnation genom att t.ex. höja grundutbildningsanslaget. En rimlig analys av detta borde ju vara att samhället bör satsa mer resurser på forskning och högre utbildning, inte att straffa studenterna för att regeringen inte prioriterar högskolan. Är det att begränsa antalet antagna studenter till vissa program och utbildningar man är ute efter så finns det bättre sätt än avgifter, exempelvis att förändra behörighetskraven. Vidare skriver DN:

”Men för dem som ser studierna som en investering och förväntar sig god avkastning finns något som är mycket mer skrämmande än en studieavgift: att högskolornas resurser urholkas och att kvaliteten på utbildningen sjunker.”

Att resurserna urholkas är ju som sagt en fråga som borde slå tillbaka på regeringen och inte på studenterna. Det samma gäller utbildningskvaliteten. Dels för att den är nära förknippad med vilka resurser som ges men också för att själva tilldelningssystemet för både grundutbildnings- och forskningsanslag mer och mer kommit att prioritera kvantitet istället för kvalitet och bildning. Läs gärna mitt tidigare inlägg om hur högskolor tvingas sänka behörighetskrav.

DN:s ledarsida skriver idag också om forskningen under rubriken ”Befria forskningen”. Här gör DN enligt min mening en bra analys och kritiserar forskningspropositionens strategiska satsningar och forskningsmedelsansökningshetsen.

Trots att DN:s gör en bra analys av situationen för forskningen så är förslaget om studieavgifter ett direkt hot mot kunskapssamhället (och i förlängningen också mot forskningen). För att möta framtiden behöver Sverige fler högskoleutbildade inte färre. Läs gärna mina tidigare inlägg om kvaliteten i högskolan, akademisk frihet, tilldelningen av forskningsmedel och vad forskningsminister Tobias Krantz borde göra för att befria forskningen.

Ordföranden för Juseks studerandesektion Lisa Gemmel har också skrivit ett inlägg om DN:s ledarsida, Sveriges förenade studentkårer (SFS) har skrivit om studieavgifter här och SFS:s ordförande Klas-Herman Lundgren har skrivit ett inlägg om studieavgifter för utländska studenter på sin blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: