Akademisk Frihet

Kellogg’s och Nestlé gör en Annika Dahlqvist

Posted in Folkbildning, Vetenskap och samhälle by Akademisk Frihet on 05 november 2009

Tidigare i höst försökte den kontroversiella läkaren Annika Dahlqvist skapa uppmärksamhet kring sin LCHF-diet då hon i Aftonbladet menade att dieten skyddar mot A(H1N1). Enligt USA Today hävdade även frukostflingtillverkaren Kellogg’s samma sak nu i veckan.

Kellogg’s försöker tjäna pengar på pandemin genom att insinuera att deras produkter skyddar mot A(H1N1) infektion. I USA kan man läsa ”Now helps support your child’s IMMUNITY” på Cocoa Krispies paketen (se bilden). Samma text finns på fler produkter. På ett fullt sätt spelar man på föräldrars rädsla för att sälja frukostflingor.

Kellogg

På ett långsökt sätt menar Kellogg’s att eftersom man berikat flingorna med vitamin A, C och E så stärks immunförsvarets förmåga att klara av infektioner. Kellogg’s menar att dessa vitaminer är nödvändiga för immunsystemet och därför har man höjt mängden vitaminer i flingorna från 10 till 25 procent av rekommenderat dagligt intag. En bra och varierad kost är visserligen bra för hälsan i största allmänhet och således även för immunförsvaret men det är inte så lätt som Kellogg’s vill göra gällande. Marion Nestle, professor i nutrition vid New York Universiey sammanfattar det hela bra i USA Tody när hon säger:

”Yes, these nutrients are involved in immunity, but I can’t think of a nutrient that isn’t involved in the immune system.”

Den amerikanska livsmedelsmyndigheten Food and Drug Administration (FDA) ställde också Kellogg’s mot väggen och bad företaget visa studier som stödde hälsopåståendet. Kellogg’s slog ifrån sig kritiken och företagets talesman Susanne Norwitz säger till USA Today:

”It was not created to capitalize on the current H1N1 flu situation. Kellogg developed this product in response to consumers expressing a need for more positive nutrition.”

Imponerande, Kellogg’s menar alltså på fullaste allvar att konsumenter som har ”a need for more positive nutrition” ska äta chokladflingor till frukost. Saken blir ju inte bättre av att man samtidigt felaktigt ger sken av att deras produkter skyddar barn mot A(H1N1) infektion. Trots bortförklaringarna meddelade Kellogg’s idag att man nu kommer att ta bort texten.

Men idag har istället ett annat liknande marknadsföringsövertramp uppmärksammats. Idag rapporterar USA Today istället att livsmedelsjätten Nestlé lanserat en ny juice i USA där man med stora röda bokstäver på paketet skriver ”Helps support IMMUNITY.” Detta baseras på att man tillsatt zink, fibrer och vitamin C i juicen och detta hävdar man stärker immunförsvaret. Återigen, dessa näringsämnen är bra men skyddar inte mot A(H1N1) på det sätt som Nestlé insinuerar.

Källa: USA Today

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cessie said, on 05 november 2009 at 20:19

    Väldigt intressant.
    Fast vad ironiskt att en av nejsägarna helt osannolikt råkar heta Nestle i efternamn…

    • akademiskfrihet said, on 05 november 2009 at 20:26

      Ja det är verkligen roligt! Ödets ironi kanske…

  2. Pekka S said, on 06 november 2009 at 10:07

    Jag tror faktiskt dem när de säger att denna marknadsföring inte har något med H1N1 att göra. Jag lovar. Inte… Så genomskinligt och opportunistiskt! Hoppas de åker på en rejäl bot.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: