Akademisk Frihet

Ella Bohlin och ”Darwins teori om jordens uppkomst”

Posted in Folkbildning, Pseudovetenskap & vidskepelse by Akademisk Frihet on 17 november 2009

Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) utsåg den kristdemokratiska politikern Ella Bohlin till Årets förvillare 2005 för hennes uttalande i tidningen Humanisten. I intervjun hävdade hon bland annat:

”Jag är kreationist. Men jag tycker inte att skolorna helt ska svänga om och ersätta Darwins lära med bibeln. Men jag tycker att man ska presentera båda förklaringarna utan att ta ställning för vilken av dessa läror som är korrekt.”

Ella Bohlin Foto: Kristdemokraterna

I en debattartikel tidigare i år (4 februari 2009) på Newsmill förnekade Ella Bohlin dessa uttalanden. I en uppföljande debattartikel påpekade Christer Sturmark, ordförande för Humanisterna, att uttalandena finns dokumenterade i en intervju som Ella Bohlin själv har läst och godkänt.

Jag ska inte ge mig in i deras debatt som dessutom var som hetast för flera månader sedan. Men när man läser den debattartikel som Ella Bohlin skrev så måste man ändå skriva ett inlägg, trots att det är flera månader efter att den publicerades. I sin artikel skriver Bohlin följande:

”Darwins teori om jordens uppkomst kommer, om inget oförutsett inträffar, även fortsättningsvis att ha en dominerande ställning i biologiundervisningen kring jordens uppkomst. Jag har inga som helst planer på att ändra detta.”

Suck vad ska man säga? ”Darwins teori om jordens uppkomst”. Jag hoppas att det inte är fler politiker som har så bristande kunskaper om evolutionsteorin. Läs gärna också mitt inlägg om kreationister på svenska universitet.

Källor: Föreningen Vetenskap och Folkbildning & Newsmill

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] fått mer utrymme de sista åren även i Sverige. Läs gärna mina tidigare blogginlägg om den kristdemokratiska politikern Ella Bohlin och om att kreationister har försökt att ta sig in på svenska […]


Kommentera

