Akademisk Frihet

Darwins ”Om arternas uppkomst” såld för 1,2 miljoner kronor

Posted in Övrigt, Vetenskapsglädje by Akademisk Frihet on 24 november 2009

Det är för sent. Första upplagan av ”Om arternas uppkomst” som jag skrev om i ett tidigare inlägg är såld i London. Nära 1,2 miljoner kronor — eller närmare bestämt 103 250 pund — blev slutpriset för det sällsynta exemplaret. Läs mer om saken här.

En intressant detalj är att boken upphittades på en gästtoalett och den verkar vara svår att lokalisera. Dagens Nyheter (DN) som rapporterat om auktionen kommer med olika förslag. I DN:s första artikel skrev man att boken hittades i Oxford. I den senare artikeln låg toaletten i Cambridge. Jag har försökt forska lite på den brittiska auktionsfirman Christie’s (som sålde boken) hemsida för att reda ut vart toaletten i fråga ligger men utan framgång.

Källor: Dagens Nyheter & Christie’s

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kalasklas said, on 25 november 2009 at 10:25

    Den ar i Oxford.

    http://www.cbc.ca/arts/books/story/2009/11/22/darwin-book-rare-washroom.html

    Klas

  2. akademiskfrihet said, on 25 november 2009 at 10:46

    @ Kalasklas:

    Utmärkt! Tack för att du klarade ut alla frågetecken. Jag vill också ha toalettlektyr för 1,2 miljoner.

  3. Kalasklas said, on 25 november 2009 at 13:08

    Hej, jag blev ocksa forvirrad av DN:s andring men eftersom de rapporterade det pa lokalnyheterna har i Oxford sa kande jag mig ratt saker…:-)

    Klas


Kommentera

