Akademisk Frihet

Göran Rämme och hans amerikanska kopia

Posted in Vetenskapsglädje by Akademisk Frihet on 09 december 2009

Att väcka intresset för naturvetenskap är en viktig uppgift. Göran Rämme gör det genom såpbubblor. Göran Rämme är numera pensionerad men var tidigare verksam vid Institutionen för fysikalisk och analytisk kemi på Uppsala universitet. Jag hade Rämme som föreläsare när jag läste min grundkurs i kemi för nästan ett decennium sedan. Frågar man någon som läst kemi på universitetsnivå i Uppsala vad man förknippar Göran Rämme med så svarar nog de flesta såpbubblor. Det gör även jag. Jag minns faktiskt inte vad Rämme undervisade om egentligen men såpbubblorna minns jag. Rämme har sedan långtid studerat såpbubblor och har även skrivit boken ”Experiments with soap bubbles and soap films”. Klippet här nedanför är inspelat här i Uppsala av Rämme.

Det finns även en amerikansk kopia av Göran Rämme. Han heter Keith Michael Johnson. Men till skillnad från Rämme så är Johnson inte vetenskapsman utan konstnär. Hur som helst båda två har väckt mångas intresse för naturvetenskap genom att använda såpbubblor. I det andra klippet så besöker Discovery-programmet ”Time Warp” Johnson. Läs mer om Johnsons såpbubbelshower här.

Källor: BMC-nytt (2006) nr. 16 & keithmichaeljohnson.com

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jonas F said, on 10 december 2009 at 23:16

    Hmm…
    När jag hade Remme (för snart trettio år sedan) var det många som pratade om bubblorna. Men vi fick bara se hans reaktionssimulator ”Simul” i plexiglas som bullrade så att man inte hörde ett ord av vad han sa.

  2. Jonas F. said, on 11 december 2009 at 10:38

    Ursäkta, Rämme skulle det stavas. Och han var engagerad och bra. Mitt förra inlägg lät väl negativt. ”Simul” var också berömvärt pedagogisk. Men materialutbudet att bygga i var vid den tiden en smula begränsat, vilket gjorde att man fick dra slusatserna i ett seminarierum efteråt när öronen vilat upp sig.

    Jag hade gärna hört mer om såpbubblorna, men fick alltså tyvärr aldrig chansen.

  3. akademiskfrihet said, on 11 december 2009 at 10:56

    I början av 2000-talet fick i alla fall såpbubblorna en halv föreläsning. Det var f.ö. på den gamla goda tiden när kemisterna fortfarande höll till på Gamla Kemikum och dragskåpen var i trä. Året efter jag läste kemi hade man flyttat hela rasket till BMC och Ångström.

  4. Jonas F. said, on 11 december 2009 at 12:27

    Ack ja, gamla Kemikum i salig åminnelse. Dragskåpen var förstås av trä även på min tid, men de stora öppna jättebehållarna med bensen på organ var redan bortplockade. De behållare som någon stackars oskyddad vaktmästare hade att dagligen se över och hålla fria från skräp.

    Ibland kom Arne Fredga dit och labbade. Då luktade det estrar i hela kåken. Han använde ju aldrig dragskåp- inte ens av trä.

    Trevlig helg!


Kommentera

