Akademisk Frihet

Årets folkbildare och förvillare

Posted in Folkbildning, LCHF-dieten by Akademisk Frihet on 29 december 2009

Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) utser varje år årets folkbildare och förvillare. Årets folkbildare blir evolutionsbiologen och författaren Staffan Ulfstrand för hans entusiasmerande och pedagogiska böcker om evolutionen och hans många populärvetenskapliga föredrag, särskilt under det dubbla Darwin-jubileet 2009. Grattis Staffan Ulfstrand!

Staffan Ulfstrand medverkar flitigt i naturprogram, frågespalter och debatter om biologi och beteenden. Han har även vid ett flertal tillfällen på ett pedagogiskt sätt förklarat evolutionen när den utsatts för vantolkningar och missförstånd. Staffan Ulfstrand är professor emeritus i ekologisk zoologi vid Uppsala universitet. Han har givit ut en rad böcker som beskriver evolutionära mekanismer och har varit nominerad till Augustpriset tre gånger. Utmärkelsen Årets folkbildare är förenad med ett penningpris på 25000 kr.

Staffan Ulfstrands bok ”Darwins idé”

Jag tycker generellt sett att det är bättre att uppmuntra folk som gör bra saker än att slå ner allt för mycket på de som gör dåliga saker. Tyvärr har Ulfstrand inte uppmärksammats så mycket i media utan allt fokus har istället varit på årets förvillare, den kontroversiella läkaren Annika Dalhqvist. Dalhkvist får priset med motiveringen:

”Hon har varnat för vaccination mot svininfluensa och i stället förespråkat en omläggning av kosten, helt utan något vetenskapligt stöd. Om hennes råd hade följts skulle influensan ha skördat fler dödsoffer. Annika Dahlqvist har också spridit egendomliga påståenden om kopplingen mellan kosten och cancer. Den som äter en kost med mycket fett får enligt henne inte cancer, vilket inte bara är okunnigt utan skuldbelägger människor som insjuknar i cancer. Bakom myndigheternas råd ser hon en konspiration av industriintressen. Hon påstår att ”etablissemangets” kostråd orsakar cancer och att mammografi därför inte skulle behövas.”

Jag känner mig alltid obekväm när jag skriver om Dahlqvist. Inte för att jag tycker illa om henne utan för att jag inte tycker om att anonymt kritisera enskilda individer, men eftersom Dahlqvist är en offentlig person så tycker jag det är okej att framföra saklig kritik utan personangrepp eller andra elakheter. Jag vill verkligen understryka att jag inte har något negativ att säga om Dahlqvist som person. Varken jag eller VoF kritiserar Dahlqvist för att hon förespråkar LCHF-diet för att gå ner i vikt. Personligen är jag dock en smula skeptisk till att normalviktiga individer under lång tid använder LCHF-dieten. Men det är för vanskligt att dra några säkra slutsatser om detta. Det finns studier som pekar åt båda hållen.

Aftonbladets löpsedel från 30 september 2009

Det jag reagerar mot är att Dahlqvist helt utan vetenskapliga bevis insinuerat att LCHF-dieten skyddar mot cancer och svininfluensan A(H1N1). Jag tror inte att Dahlqvist på något sätt är en medveten kvacksalvare. Jag tycker det är uppriktigt tråkigt att läsa att Dahlqvist mår dåligt och funderar på att sluta med sina föredrag. Hon är engagerad och råkade bara gå lite för långt, kanske för att skapa mediautrymme åt LCHF-dieten. Hon har säkert goda avsikter och det kan mycket väl ligga något i de påstådda fördelarna med LCHF-dieten när det gäller viktminskning men det gör det inte när det gäller skydd mot cancer och A(H1N1).

Anledningen till att jag, andra bloggare och nu också VoF regerat är ett utspel i höstas som Dahlqvist gjorde i Aftonbladet. Läs gärna mitt tidigare inlägg om detta. Dahlqvist anser sig blivit felciterad av Aftonbladet, (vilket i och för sig inte skulle förvåna mig). Och hade så varit fallet tycker jag inte att Dahlqvist förtjänat att bli årets förvillare. Men tyvärr fortsätter Dahlqvist att ge skenet av att LCHF-dieten skyddar mot cancer. På sin blogg skrev Dahlqvist igår med anledningen av VoF:s utmärkelse:

”Jag säger att risken för cancer vid LCHF minskar, det finns aldrig några garantier.”

Det är sant att en hälsosam varierad kost är bra i största allmänhet och på så sätt kan man ju säga att det stärker immunförsvaret och ger en bättre hälsa men Dahlqvists insinuationer om att man inte blir A(H1N1)-smittad och minskar cancerrisken om man äter enligt LCHF-dieten stämmer inte. På sin blogg riktar även Dalqvist några anklagelser mot VoF med anledning av priset och skriver:

”Man tycker att personer som säger sig hävda den vetenskapliga sanningen borde bli engagerade i frågan om vilken kost som befrämjar hälsan för sjuka människor, och bekämpa de felaktiga kostråden från etablissemanget. Men inte ett ord av kritik mot SLV har jag sett eller hört från VoF. Har ni? De kallar sig skeptiker. Skeptisismen tycks bara rikta sig neråt mot gräsrötterna, aldrig upp mot etablissemanget. […] VoF är etablissemangets tempelriddare. Deras ideologiske ledare är Dan Larhammar. Han är lierad med läkemedelsindustrin.”

Skeptikerrörelsen står enligt min mening inte als för detta. Kritik riktas mot alla som påstår saker som är direkt felaktiga eller påstår fantastiska saker utan bevis, oavsett om det är makthavare eller inte. Jag tycker snarare att det är ett skydd för gräsrötter och vanliga människor då kommersiella krafter med lögner och ogrundade påståenden vill sälja t.ex. dyra alternativmedicinska behandligar som fungerar sämre än läkemedel. Vidare kritiseras även ”etablissemanget” av VoF. Exempelvis så har just utmärkelsen årets förvillare tidigare år gått till Svenska Dagbladet, Kanal 5, TV4 och den statliga alternativmedicinkommittén. Statsapparaten och dessa mediajättar kan väl knappast kallas för gräsrötter? Vidare så är VoF en liten förening där allt arbete sker ideellt. Alternativmedicinen däremot är en global industri som omsätter mångmiljardbelopp. Som exempel kan nämnas att försäljningen av homeopatiska ”läkemedel” bara i USA omsätter 1,5 miljarder US$ årligen. Man kan inte enbart avfärda kritiken med att skylla på att VoF är ”etablissemangets tempelriddare”.

Läs mer om årets och tidigare års folkbildare och förvillare här.

Källor: Föreningen Vetenskap och Folkbildning & Doktor Dahlqvists blogg

Kommentera

