Akademisk Frihet

Tobias Krantz politiskt sakkunniga bemöter mina blogginlägg

Posted in Forskings- och högskolepolitik by Akademisk Frihet on 10 februari 2010

Den senaste tiden har jag skrivit två inlägg, ”Regeringen vill bestämma över vad universiteten ska undervisa om” och gårdagens inlägg ”Facebookkurs på Uppsala universitet”, med anledning av forsknings- och högskoleminister Tobias Krantz utspel där han gav Högskoleverket (HSV) i uppdrag att ”stoppa högskolornas hobbykurser”.

Tobias Krantz (Foto: Jonas Ekströmer)

Idag kommenterar Malin Strid, politiskt sakkunnig hos Tobias Krantz, mina inlägg. Till Akademisk Frihet säger hon:

”Nej, Tobias ska inte läsa kurskataloger med rödpenna i handen. Vad det handlar om är just det du beskriver, att Högskoleverket ska granska om kurserna håller en acceptabel vetenskaplig nivå. Hittills har endast utbildningar som kan leda till en examen omfattats av granskningarna. Nu får HSV i uppdrag att kartlägga vilka utbildningar som inte omfattas av deras ordinarie granskningscykel och granska ett urval utifrån hur de uppfyller de krav på högre utbildning som anges i 1 kap. 2, 8-9 §§ högskolelagen.
Läs gärna http://www.regeringen.se/sb/d/12475/a/138618

[…]
Hoppsan, jag skulle ju presentera mig också: Malin Strid, politiskt sakkunnig hos högskole- och forskningsministern.”

Det är väldigt roligt och smickrande att forskningsministerns politiskt sakkunniga läser bloggen. Men jag måste ändå göra Strid besviken genom fortfarande stå fast vid min åsikt att den nuvarande regeringen genomfört den mest omfattande politiseringen av universitetetsvärlden sedan 1970-talet. Detta inlägg får bli en liten teaser inför ett lägre blogginlägg imorgon då jag mer detaljerat redogör för varför jag inte håller med Tobias Krantz och hans politiskt sakkunniga Malin Strid.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan said, on 11 februari 2010 at 11:32

    Även här:
    http://www.mothugg.se/2010/01/29/tobias-krantz-blota-nasa/#comment-28572

    Men inget här, tyvärr:
    http://bit.ly/aFGftt

  2. […] och högskolepolitik by Akademisk Frihet on 11 februari 2010 Detta inlägg är ett svar på de kommentarer som forsknings- och högskoleminister Tobias Krantz politiskt sakkunniga Malin Strid gjorde med […]

  3. […] politiskt sakkunniga, Malin Strid, skrev ett svar här på Akademisk Frihet och det kan läsas här och mitt svar till henne kan läsas […]

  4. […] om ”hobbykurser”, gjorde att Malin Strid, politiskt sakkunnig hos Tobias Krantz, skrev ett inlägg här på Akademisk Frihet (som jag också […]


Kommentera

