Akademisk Frihet

CSN:s byråkratiska vansinne går ut över studenterna i Linköping

Posted in Övrigt, Universitetsfrågor by Akademisk Frihet on 21 april 2010

Det är många som skäller på Centrala studiestödsnämnden (CSN). Ibland framförs berättigad och välgrundad kritik och bland är det mest skällande för sakens skull. I grund och botten är tanken med studiemedelssystemet och CSN lovvärd. Jag hade personligen aldrig några problem med CSN och studiemedlets storlek är inte något som CSN beslutar om. Men nu har CSN:s byråkratiska apparat slagit knut på sig själv vilket går ut över studenter vid Linköpings universitet.

Häromveckan fick studenterna som läser heltid på civilingenjörsprogrammen i Linköping ett brev från CSN. I brevet kräver CSN tillbaka drygt 2000 kronor från varje civilingenjörsstudent. Vad hade då studenterna gjort för fel? Hade inte läst på heltid? Hade de inte tagit sina poäng? Nej, inget av detta. De hade läst på heltid, (60 högskolepoäng (hp) under det senaste året), de hade tagit sina poäng och de läste på ett program med fasta studiegångar. Studenterna är helt oskyldiga. Istället är det CSN:s tröga byråkrati som gör att de nu är skyldiga myndigheten 2000 kronor.

Studenterna hade visserligen läst på heltid men Linköpings universitet har lagt studieplanen så att studenterna läser 28 hp på hösten och 32 hp på våren istället för det vanligare 30 hp varje termin. Inget konstigt med det. Egentligen är höstterminen (om man räknar 1 september till årsskiftet) kortare än vårterminen. Men det här tar inte CSN:s rutiner hänsyn till. Enligt CSN:s regeler kan man max betala ut studiestöd för 30 hp per termin. Eftersom studenterna då bara får ut ersättning för 30 hp på våren och ”bara” läser 28 hp på hösten så anser CSN att de kan kräva tillbaka 2000 kronor av studenterna då de fått studiemedel för heltidsstudier även på hösten. Att studenterna faktiskt läst på heltid verkar vara helt oväsentligt i sammanhanget.

(Illustration: Wikipedia)

Det är inte bara studenternas företrädare som tycker detta är helt vansinnigt. Även universitetsledningen har reagerat kraftfullt och universitetets jurister är nu inkopplade. Föredömligt nog så har universitetsledningen nu gett sina jurister i uppdrag att ta fram en mall för överklagande som studenterna kan använda sig av. Denna mall avslutas med orden:

”Vare sig jag själv eller min utbildning är till för CSN:s skull. Jag har utgått från att studiemedlen är till för att stödja mina möjligheter att bedriva studier, vilket också är det jag har gjort i enlighet med av mig vid varje tidpunkt kända förutsättningar. De omständigheter som ligger till grund för beslutet hänför sig helt till förhållanden utom min kontroll. CSN har heller inte i utredning kunnat påvisa att jag personligen insett eller borde ha insett att jag skulle ha erhållit studiemedel på ett felaktigt sätt. Jag anser att CSN har agerat godtyckligt och kränkande i mitt fall.”

Jag betvivlar att CSN kan framhärda i sina krav på studenterna. Det är väl egentligen bara en tidsfråga innan CSN måste ändra sitt beslut även om man just nu tiger om saken på sin hemsida. Men det är trots allt mycket oroande att studenternas rättsäkerhet inte är bättre än så här. I ett pressmeddelande beskriver Helen Dannetun, dekanus för tekniska högskolan vid Linköpings universitet, situationen på ett mycket bra sätt:

”Det här är ett upprörande och stelbent byråkratiskt agerande av CSN De här studenterna läser på heltid, de har följt den studieplan vi förelagt dem och de har skött sina åtaganden. Det handlar inte om studenter som försökt lura systemet eller inte klarat sina studier. Om CSN anser att vårt upplägg inte är förenligt med studiemedel för heltidsstudier då bör man ta den diskussionen med universitetet. Inte komma och kräva studenter på pengar i efterhand.”

Källa: Linköpings universitet

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. lisagemmel said, on 21 april 2010 at 13:57

    Jag tror dessutom att juridikstudenterna i Uppsala läser enligt samma upplägg – har ännu inte hört något sådant från dem. Ska ta med mig det här till nästa möte i CSN:s insynsråd!

  2. Akademisk Frihet said, on 21 april 2010 at 14:02

    Utmärkt!

  3. […] trots att de läst på heltid, följt studieplanen och tagit sina poäng. Läs gärna mitt tidigare blogginlägg om detta. Då var uppmärksamheten i media inte speciellt stor men nu när även de […]

  4. Uppsalajurist said, on 21 maj 2010 at 16:01

    lisagemmel: Stämmer bra det, men vi har inte mött några problem. Men CSN är informerade om vårat upplägg, och vi får lite mindre på höstterminen (då vi läser 27 hp), och lite mer på vårterminen (33 hp). Så det verkar som att UU och CSN är bra synkade i vårt fall.

  5. […] Överklagandenämnden ger studenterna i Linköping stöd mot CSN Posted in Forskings- och högskolepolitik, Universitetsfrågor by Akademisk Frihet on 01 juni 2010 Jag har tidigare vid två tillfällen skrivit om CSN:s märkliga byråkrati som tvingar heltidsstuderande studenter som sköter sig och tar sina poäng att betala tillbaka tusentals kronor till myndigheten. Först var det studenter i Linköping som råkande illa ut och för någon vecka sedan uppmärksammades det att även studenter på KTH fått samma återbetalningskrav från CSN. Läs mer om bakgrunden i mina tidigare blogginlägg här och här. […]

  6. […] samma återbetalningskrav från CSN. Läs mer om bakgrunden i mina tidigare blogginlägg här och här. För inte så längesedan gav Överklagandenämnden studenterna i Linköping rätt mot CSN i de […]


Kommentera

