Akademisk Frihet

Språkutbildningar i kris – få doktorander och lärarledda timmar

Posted in Forskings- och högskolepolitik, Universitetsfrågor by Akademisk Frihet on 10 maj 2010

Högskoleverket (HSV) genomför regelbundet ämnes- och programutvärderingar. I dagarna har HSV släppt en rapport där man har följt upp de ämnes- och programutvärderingar som genomfördes under främst 2004. En slutsats man kan dra är att språkutbildningarna på högskolan brottas med ekonomiska problem. Det leder till få undervisningstimmar och svårigheter att anta doktorander. Vid utvärderingarna som genomfördes 2004 så fick de olika utbildningarna rekommendationer för hur utbildningskvaliteten skulle kunna höjas och inom de flesta ämnesområden så har också dessa rekommendationer genomförts dock inte inom språkvetenskapen som saknar de ekonomiska resurserna.

Situationen är så allvarlig att till och med ett stort ämne som engelska har svårt att följa upp de rekommendationer om mer undervisningstid och mindre gruppstorlekar som HSV givit. Inom franska, spanska och tyska har man inte kunnat öka antalet undervisningstimmar eller anta fler doktorander. I praktiken så har t.ex. inrättande av språklaboratorium skjutits på framtiden. Just det faktum att antagning av nya doktorander nästan avstannat är extra allvarligt då detta riskerar att urholka hela ämnesområdet. Det är bara när HSV påpekat att det varit absolut nödvändigt med fler lärarledda timmar i grundutbildningen som det gått att skrapa ihop resurser. För några av de små språkutbildningarna är situationen ännu svårare och  att flera av dessa språkutbildningar har avvecklats.

(Foto: Wikipedia)

Orsaken till att språkutbildningarna har ekonomiska problem tror jag är två delad. Dels är grundutbildningen generellt sett underfinansierad och det är verkligen på tiden att grundutbildningspengen till högskolorna höjs. Samtidigt så missgynnar tilldelningssystemet för forskningsmedel språkvetenskapen. När både grundutbildningarna och forskningen är underfinansierad så är det inte konstigt att ämnesområdet dras med ekonomiska problem. Läs f.ö. gärna mer om problemen med tilldelningssystemet i ett av mina tidigare blogginlägg. Även HSV gör en liknande bedömning och universitetskansler Anders Flodström konstaterar i ett pressmeddelande att:

”Språkutbildningarnas svåra ekonomiska situation har varit känd länge och nu är det dags att de får en högre tilldelning. Det är en förutsättning för att språkutbildningarna ska hålla en hög kvalitet och för att få en mångfald i utbildningsutbudet

Läs rapporten i sin helhet här.

Källa: Högskoleverket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: