Akademisk Frihet

Tidiga studier av den mänskliga faktorn i trafiken

Posted in Vetenskapsglädje by Akademisk Frihet on 13 maj 2010

I mitten av 1960-talet började forskningen om den mänskliga faktorns roll i trafiken ta fart. En av dem som intresserade sig för vilka krav när det gällde uppmärksamhet som man bör ställa på bilförare var professor John W. Senders. På den här tiden var man inte lika noga som idag när det gäller säkerhet vid sådana här tester.

Idag utförs testerna under noga kontrollerade former på racingbanor. På 1960-talet var allt man behövde en hemmabyggd apparat med tillhörande hjälm, en modifierad Dodge Polara av 1965 års modell och den allmänna motorvägen I-495 utanför Boston.

Själva studien gick ut på att den specialbyggda hjälpen med jämna mellanrum skymde synfältet med olika frekvens. Studien var tänkt att empiriskt belägga Senders teori om ”Control Theory-based models” och var en av de första studierna när det gäller den mänskliga faktorn i trafiken. Studien beskrivs ytterligare i klippet här nedanför. Studien i sin helhet kan läsas här.

Källa: Senders, J. W., Kristofferson, A. B., Levison, W. H., Dietrich, C. W., & Ward, J. L. (1967). The attentional demand of automobile driving. Highway Research Record (195), 15-33

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: