Akademisk Frihet

Galileo Galileis fingrar visas i Florens – vetenskapsmän som helgon?

Posted in Övrigt, Folkbildning, Vetenskap och samhälle by Akademisk Frihet on 16 juni 2010

För knappt en månad sedan skrev jag ett blogginlägg om ett märkligt museiföremål i London. På The Hunterian Museum kan man beskåda biskopen i Durham, Thomas Thurlows, rektum. (Läs mer om detta här). Nu är det dags igen.

I tisdags öppnade Florens vetenskapshistoriska museum efter två års renovering. I samband med renoveringen bytte även museet namn till Galileo Museum. I samband med detta så har två nya föremål införskaffats till utställningen: Galileo Galileis långfinger och tumme. Vetenskap och religion är två skilda saker men frågan är om inte utställningen håller på att skapa ett vetenskapligt helgon. Jag åter kommer strax till detta. Men först kan det vara på plats att först veta lite mer om vem Galileo Galilei var och känna till det grymma öde som han gick till mötes.

Porträtt av en åldrad Galileo Galilei målat av Giusto Sustermans. (Foto: Wikipedia).

Galileo Galilei föddes 15 februari 1564. Sommaren 1609 nåddes Galilei av ryktet att kikare hade tillverkats i Nederländerna. Galilei blev mycket intresserad av kikare och byggde med tiden flera kikare själv med upp till 30 gångers förstoring. Dessa kikare var en förutsättning för han vetenskapliga genombrott. 1610 upptäckte Galilei att fyra stora månar kretsar kring Jupiter och han identifierade många stjärnor som är inte är synliga med blotta ögat.

Galileis forskning gjorde dock att han blev hatad av kyrkan. I skrifter som Lettere sulle macchie solari (Breven om solfläckarna) och Il saggiatore (Proberaren) argumenterade han bl.a. för att solen var solsystemets mitt och inte Jorden som kyrkan hävdade. Han gick också till häftigt angrepp mot jesuitastronomen Orazio Grassi för dennes åsikter om kometer. Med anledning av detta tvingade Vatikanen 1616 Galilei att avge ett löfte att inte längre förkunna Copernicus teori som en absolut sanning; den fick enbart dryftas som en matematisk hypotes.

Det dokument som Galileo Galilei först skrev med anledning av sin upptäckt av Jupiters månar. En upptäckt som också visade att alla himlakroppar inte roterar runt Jorden. Upptäckten presenterade i Sidereus Nuncius 1610. (Foto: Wikipedia).

1632 sätter kyrkan på allvar stopp för Galileis vetenskapliga upptäckter i samband med att Galilei publicerar Dialogo (Dialog). Trots att texten hade korrigerats och godkänts av kyrkans ämbetsmän utbröt en kampanj mot honom, sannolikt styrd från Collegio Romano. I februari 1633 fördes Galilei till inkvisitionens domstol. Inkvisitionen är inte känd för sina rättssäkra rättegångar och detta var inget undantag. Nationalencyklopedin beskriver rättegången så här:

”Rättegången mot Galilei är en av de mest dramatiska och omdebatterade episoderna i naturvetenskapens historia. Det förekom utan tvivel falska dokument som talade till Galileis nackdel, vilket gör det sannolikt att domen vilade på juridiskt bedrägeri.”

Den 22 juni 1632 dömdes Galilei till livstids fängelse och tvingades avsvära sig all tro på den kopernikanska läran. Inte förrän på sent 1980-tal bad Vatikanen genom påven Johannes Paulus II om ursäkt för behandlingen av Galilei och erkände att Galilei haft rätt, Jorden snurrar runt solen och inte tvärt om.

Galilei dör 8 januari 1642 men inte förrän 1737 så blir det klart att Galilei skall begravas i Santa Croce basilikan i Florens, mittemot Michelangelos grav. I samband med detta lägger beundrare beslag på tre av Galileis fingrar, en tand samt en ryggkota. Ryggkotan finns sedan lång tid tillbaka vid universitetet i Padua, där Galilei själv undervisade.

Ett av de fingrar som cirkulerat fanns redan på museet men tummen och långfingret från Galileis högra hand samt tanden har under åren ägts av samma familj och lämnats vidare mellan generationerna. Under tidigt 2000-tal försvann dock alla spår av relikerna men så dök de upp på en auktion förra året tillsammans med flertalet historiska dokument från familjen som styrker både äktheten och arvslängden för relikerna. Efter att ha testat äktheten ropade museet i Florens in fingrarna och tanden och de visas nu tillsammans med det tredje fingret i museets utställngar. På museet kan man även beskåda vad som enligt museet är det enda bevarade teleskop som Galilei själv konstruerat och som användes för att upptäcka Jupiters månar.

Galileo Galileis grav i Santa Croce basilikan i Florens. (Foto: Wikipedia).

När jag läser nyheten om Galileis fingrar som visas i Florens slås jag av likheten med katolska helgon. Håller Galileo Galilei på att göras till ett vetenskapens helgon? Likheterna mellan katolska kyrkans helgon och Galilei är slående trots att de då betraktades som varandras motsatser. Galilei fick utstå hat och våld från överheten för sin tro på vetenskap och tvingades till att erkänna den ”rätta” tron. Vid hans död smusslade hans anhängare undan kroppsdelar som nu visas offentligt. Ganska likt det som också hände många katolska helgon.

Vad betyder detta? Jag vet inte riktigt. Kanske säger det mer om kultur än om vetenskap och religion? Eller kan det vara så att i ett sekulariserat samhälle kanske det är detta oundvikligt? Vi människor verkar onekligen ha ett behov av ceremonier och av personer att se upp till. Sedan kanske detta tar sig uttryck inom både vetenskapen eller i en religiös kontext. Jag har inga svar, tydliga åsikter eller djupblodande analyser att erbjuda men det är en intressant likhet.

Källa: The Guardian & Nationalencyklopedin

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: