Akademisk Frihet

CSN:s vannsinniga byråkrati får nu stöd av regeringen

Posted in Forskings- och högskolepolitik, Universitetsfrågor by Akademisk Frihet on 21 maj 2010

För någon vecka sedan skrev jag om att studenter i Linköping krävdes på pengar av CSN trots att de läst på heltid, följt studieplanen och tagit sina poäng. Läs gärna mitt tidigare blogginlägg om detta. Då var uppmärksamheten i media inte speciellt stor men nu när även de stockholmsbaserade tekniska högskolorna drabbats skriver både Dagens Nyheter (DN), Svenska Dagbladet (SvD) och Aftonbladet om saken. Även P3 Nyheter rapporterar idag om saken.

(Illustration: Wikipedia)

Problemet som företrädelsevis i Stockholm drabbat studenter på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) är det samma som drabbat studenterna i Linköping och bottnar i att högskolornas definition av vad som är heltidsstudier skiljer sig från CSN:s definition. Problemet är att högskolorna summerar, precis som namnet heltidsstudier antyder, alla högskolepoäng (hp) som en student läst på ett läsår medan CSN räknar per termin. Eftersom höstterminen egentligen är kortare, räknad i veckor från 1 september till årsskiftet, än vårterminen har vissa högskolor valt att ha en något längre vårtermin och kortare hösttermin vilket enligt CSN:s sätt att se på saken innebär att studenterna blir återbetalningsskyldiga. I vissa fall rör det sig om stora summor som CSN:s kräver tillbaka. Tobias Porserud, ordförande för KTH:s studentkår berättar i SvD:

”För de flesta rör det sig om runt 10 000 kronor, men vi har fått in ett fall på 42 000 kronor. Det är mycket pengar för de som inte har några.”

Totalt kräver CSN orättfärdigt tillbaka 15 miljoner av landets studenter och om de inte betalar hotar CSN med polisanmälan. Detta är alltså studenter som läst på heltid och följt högskolornas studieplan till punkt och prickar. Att studenternas rättsäkerhet är obefintlig och att individer kommer i kläm mellan myndigheter borde oroa, inte minst ett liberalt parti som Folkpartiet (FP) som är det parti i regeringen som fått forsknings- och högskolefrågorna på sitt bord. Men från regeringen finns inte mycket sympati att hämta. Karin Pilsäter (FP), statssekreterare på utbildningsdepartementet, låter hälsa till landets studenter i SvD:

” Det har skett en felaktig utbetalning och den måste man betala tillbaka.”

Det är så man baxnar. Är inte studenternas rättssäkerhet värd mer än att CSN och regeringen kan rucka lite på byråkratin? Studenterna får dock stöd från sina högskolor. Universitetsledningarna i både Linköping och på KTH stödjer sina studenter helhjärtat och i Linköping hjälper universitetets jurister till med överklaganden. Till CSN och utbildningsdepartementet finns dock bara en säga att säga: SKÄMS!

Källor: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet & Aftonbladet

20 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. John said, on 21 maj 2010 at 10:46

    Det är bara konstatera att det kommer ta generationer innan attityden till att utbilda sig kommer att ändras.
    I Sverige ska man inte utbilda sig, utan förbli en lågutbildad löneslav i ett storföretag.
    Det funkar mycket bättre i sosselandet.

    Jag hoppas att mina barnbarn kan få leva i ett land som är fritt från denna sosseattityd.

    • Johan said, on 21 maj 2010 at 14:59

      Detta har du fått helt om bakfoten! Det är alliansen som vill att folk ska sluta utbilda sig så de kan få billig städhjälp mm. Det är tack vare sossarna som det finns utbildning åt alla i detta land, även om du inte är rik.

  2. […] och tar sina 60 hp på ett läsår, borde vara mönsterstudenter hos CSN. Där tittar man dock enbart på exakta paragrafer i sitt regelverk och kikar sen bara på terminsprestationerna. Inte på ett läsår som helhet. Att […]

  3. Christian said, on 21 maj 2010 at 11:21

    Hej,

    Håller med, det här är en jäkla idioti. Jag har gjort en facebookgrupp för att protestera mot eländet, se länk!

  4. mikael said, on 21 maj 2010 at 12:01

    Hej!

    CSN:s byråkrati och regler är sjuka. Att Karin Pilsäter säger som hon gör är förnedrande mot ungdomar som tror och vill investera i utbildning.

    Kanske får man ta och göra en ”Samuelsson” dvs aktivt söka medborgarskap i en annan stat där utbildning och kompetens har något värde, dvs söka medborgarskap i USA eller Kanada.

    Det är rätt uppenbart vad det ”feodala partiet” Moderaterna och resten av alliansen vill göra. Utbildning endast till den rikaste eliten, dvs Wallenbergare , barn till karriärpolitiker osv.

    Alla andra skall på sin höjd bara ha en grundskoleutbildning, kanske gymnasiet om staten tillåter.

    Jakten på människor känner inga gränser i dagens Sverige. Först var det arbetslösa, sedan var det sjuka och sjukskrivna som man började jaga och kränka och förnedra, och nu ger man sig på skötsamma studenter som studerar på heltid och följer sin studieplan till punkt och pricka.

    Var skall det sluta…försöker Moderaterna införa ”diktatur” bakvägen.

    Ingen utbildning till vanligt folk och allt till de där uppe , dvs rika kapitalister och egoister.

    Kanske försöker dårarna i Alliansen att privatisera allt till och med utbildningssystemet. Kanske är hela deras plan att staten skall inte finansiera något vad gäller utbildning och att på detta sätt vill man stänga ute de mindre bemedlade från den högre utbildningen och se till att bara rika kapitalister och barn till karriärpolitiker på högerkanten har möjlighet att utbilda sig i Sverige. Genom att man försöker införa en amerikansk modell där man måste ha mycket pengar för att ha råd med utbildning så ökar man klyftorna i samhället ytterligare.

    Genom att försöka stänga ute folk från arbetsmarknaden så försöker de öka arbetskraftsutbudet och tvinga in människor i otrygga låglönejobb där man inte ens har kollektivavtal. Dvs, individen blir helt livegen.

    Det är Borgarnas våta dröm

    Mvh

    Mikael

  5. Doktoranden said, on 21 maj 2010 at 12:08

    Det är ett miserabelt sätt att behandla studenter på. Så mycket kan man ju säga om saken.

  6. Nils Lindholm said, on 21 maj 2010 at 12:57

    Felet är väl inte CSN:s utan Riksdag o Regering som har gjort reglerna som CSN SKA jobba efter.
    Följer CSN inte reglerna så gör ju dom ett fel.
    Dom enskilda handläggarna kan ju inte skapa egna sätt att tolka reglerna, det blir ju anarki då.
    Regler är till för att följas, tyvärr så kan det ibland vara idioter som skapar dom.

    • Akademisk Frihet said, on 21 maj 2010 at 13:23

      @Nils:

      Generellt sett har du rätt men jag tycker inte att ditt resonemang stämmer i detta fall. Lagstiftarens intention är att ingen ska kunna få studiemedel för att studera heltid utan att läsa på heltid. Jag har inga problem med själva lagen. Jag tror (utan att ha tittat i lagtexten) att det inte står att avstämning för detta ska ske på halvårsbasis utan att det är myndigheten, alltså CSN:s, tolkning av lagstiftningen. Alla myndigheter har ju ett handlingsutrymme i form av hur man tolkar lagen.

      Även om det uttryckligen skulle stå att avstämning ska ske halvårsvis så hade CSN och utbildningsdepartementet kunnat utarbeta en lösning av problemet då lagstiftarens intention inte var denna effekt. Med tanke på statssekreterare Pilsäters uttalande i SvD så verkar detta dock inte vara ett alternativ.

      Sammanfattningsvis, hade verkligen viljan funnits så hade det nog gått att lösa problemet. Fast jag tror nog att CSN/departementet kommer att hitta en lösning, om inte annat för att det är valår.

  7. Esse said, on 21 maj 2010 at 13:28

    Så här har det fungerat: Skolan har lagt upp studieplanen så att man läser 28,5 poäng på hösten och 32,5 på våren (terminerna).

    Eleverna har trott att de läser 30/30 (kravet på heltid är minst 30p per termin), och har också fyllt i detta på sina egna ansökningar om studiemedel.

    När det sen vid efterkontroll visar sig att eleven har läst 28,5 poäng och inte 30 som man skrev på ansökan så kommer man under gränsen för heltidsstudier den terminen.

    Om eleverna hade fyllt i de korrekta 28,5 poängen under höstterminen vid ansökningstillfället så hade man fått 75% studietakt från första början.

    Skolan har brustit i informationen till studenterna och de facto lagt upp det som enligt studiestödslagen är deltidsstudier under höstterminen.

    Vill också påpeka att frågan prövats i domstol (slutinstans) och man funnit att besluten om återkrav är i enlighet med lagen.

    Vill ansvariga politiker ändra lagen så kan och bör man göra detta, men skyll inte på CSN för att man följer den.

    • Akademisk Frihet said, on 21 maj 2010 at 13:38

      @ Esse:

      Du har naturligtvis helt rätt men min kritik gäller att avstämningen sker halvårsvis och man inte tar hänsyn till läsåret, vilket borde vara en tolkning som myndigheten har gjort (i annat fall skulle man kunna hitta en lösning med departementet). Visst, högskolorna har ett ansvar för att situationen har uppstått men det är inte rimligt att enskilda individer ska komma i kläm för att två myndigheter (CSN och högskolan) tolkar lagen på olika sätt. Om det hade varit så att studenterna fått ersättning för de 1,5 hp som de istället läser på våren så hade det inte varit lika upprörande, men detta är inte möjligt då CSN max betalar ut pengar för 30 hp per termin.

      Poängen är att CSN precis som du skriver har rätt att göra så här men att det är ett aktivt val. CSN måste inte göra det.

    • Magnus said, on 21 maj 2010 at 19:36

      Var i studiestödslagen? Jag hittar inte definitionen där, fast det är ju mycket text att läsa igenom. Däremot i studiestödsförordningen står det (indirekt) att skolornas studieplaner bestämmer vad som är heltid.

      Finns det en länk till domen som du omnämner? Säger domen att CSN har rätt att kräva tillbaka pengarna eller att de måste kräva tillbaka dem?

  8. Esse said, on 21 maj 2010 at 14:02

    @ Akademisk frihet:

    Det stämmer att CSN säkerligen har ett visst spelrum i bedömningarna men man är en politiskt styrd organisation och med rådande klimat vad gäller bidragsfusk etc så är jag inte förvånad över att man tar det säkra före det osäkra (jfr Pilsäters inlägg i debatten).

    Däremot tycker jag att skolrona kommer alldeles för lätt undan – de har faktiskt felinformerat sina studenter och inte satt sig in i studiestödsreglerna innan de lagt sina studieplaner.

    • Akademisk Frihet said, on 21 maj 2010 at 14:21

      @Esse:

      Ja, högskolorna kommer kanske lite för lätt undan här, det håller jag med om. Det finns alltid flera sidor av saken. Vi får väl se vad som händer framöver.

  9. […] för vårterminen, 32 hp räknas nämligen som 30 hp. Resultatet blir att den stackars studenten, som bara följt sitt program, får ett krav från CSN och hotas med polisanmälan om studenten inte betalar […]

  10. […] Bloggar Kent Persson, Johan Pettersson, Christer Sörliden, Akademisk Frihet […]

  11. Stefan tipsar – 22 May, 2010 said, on 22 maj 2010 at 10:43

    […] CSN:s vannsinniga byråkrati får nu stöd av regeringen […]

  12. lS said, on 24 maj 2010 at 11:11

    Vad som gäller på vissa ställen är också att man har stora kurser som sträcker sig över jul. Man kan ha en kurs på 10hp där 5hp läses på hösten och 5hp på våren. Om kursen examineras helt genom sluttentamen så registreras inga poäng förrän dess, trots att studenten har läst på heltid även på hösten.
    Studierna fördelas jämt, men inte poängintickandet.

  13. […] KTH fått samma återbetalningskrav från CSN. Läs mer om bakgrunden i mina tidigare blogginlägg här och […]

  14. […] Som exempel kan nämnas inläggen om regeringens s.k. autonomiproposition och inlägget om att statssekreterare Karin Pilsäter (FP) ger CNS:s sitt stöd när det gäller de märkliga återbetalningskraven på heltidsstuderande skötsamma studenter. Men […]

  15. […] KTH fått samma återbetalningskrav från CSN. Läs mer om bakgrunden i mina tidigare blogginlägg här och här. För inte så längesedan gav Överklagandenämnden studenterna i Linköping rätt mot […]


Lämna en kommentar